Naar Swaziland

20 augustus 2019 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Zwijn, lekker warm bij het vuurMlilwane, ZwazilandUitzicht Mlilwane, ZwazilandHuisje Mlilwane, Zwaziland

Reizen is prachtig, veel dingen zien en ervaren maar het is ook vermoeiend. Zo ook de reis naar Swaziland. Van het mooie St Lucia bij Avalone Guesthouse naar Mlilwane Wildpark. Het is een rit van ongeveer 330 km waarbij het stuk in Swaziland inspannend was om te rijden. Op de snelweg 60km/h!  De geiten, koeien en varken lopen gewoon over en langs de snelweg alsmede al het andere wat loopt en rijd. Daarbij komt dat de weg regelmatig diepe gaten (potholes) vertoond en speedbumps heeft die slecht of gewoon niet staan aangegeven. Een keer miste Berry een speedbump en zijn we gelanceerd met de auto, een OEPS momentje om zo maar te zeggen. Even checken of iedereen goed was en de auto en weer op weg.

De grensovergang naar Swaziland schijnt nog wel eens lastig te doen maar daar hadden we weinig last van en na de nodige stempels in het paspoort en het betalen van de wegenbelasting konden we door.  Het duurde maar 45 minuten maar mischien kwam dat ook door Ryan en Dante. Hun rode en blonde haar doen het goed hier, zeker als die twee hun ondeugende lach opzetten.

Wij vonden dat er een groot verschil was tussen Zuid-Afrika en Swaziland. Swaziland is naar het lijkt veel armer en het lijkt ook veel meer op hoe wij de reis hadden voorgesteld. Dit in vergelijking naar hoe we onze huwelijksreis door Afrika herinneren. Neemt niet weg dat tot nu toe de reis ons over verschillende landschappen heeft gebracht waar alles zijn mooie en soms minder mooie dingen heeft laten zien, ja dat is reizen.

De kids kijken niet meer op van dieren die langs de weg lopen of armoedige wijken. Jammer, maar je went er ook wel aan. Even langs de weg stoppen om wat fruit te kopen bij een op palen gemaakt kraampje bijvoorbeeld is heel gewoon. Het rare is dat de bananen hier heerlijk zijn. Het zijn kleinere bananen maar veeel lekkerder van smaak. Ook de Naartjes (manderijnen) zoals ze die noemen zijn erg lekker. Jolanda had in de Guesthouse in St. Lucia een beeldje gezien van een zittende zwijn (Pumba). Gisteravond al bij verschillende kraampjes gekeken. Ze hadden wel Pumba’s, maar allemaal staand. Nu hadden we op de heenweg naar St. Lucia al een kraampje zien staan waar ze Pumba’s hadden, dus daar wilde Jolanda ook nog kijken. Berry zij al, ik denk dat je de zittende Pumba wel kunt vergeten, maar wat denk je? Ze hadden nog 1 kleine zittende Pumba, speciaal voor Jolanda. Als een klein kind kwam ze met haar zwijn weer de auto in :)

Rond 16.00 uur waren we hier in Mlilwane Wildpark. Het laatste stukje is rijden door het wildpark naar de huisjes wat leek op een stukje Dakar Rally, vooral toen er een Ford Fiesta als een malloot ons voorbij kwam scheuren, ok en bedankt fijne vriend. De huisjes zijn lekker Afrikaans en simpel maar dat geeft wel een goede sfeer. De dieren lopen gewoon tussen de huisjes dus het is even opletten als we de deur open doen. Volgens zeggen komen er geen echte gevaarlijke dieren voor hier.

Tijdens het eten was er een Zulu groep die stond te dansen en zingen. Morgen een safari doen en nog wat anders waar we zin in hebben. We zijn er nog maar net, maar buiten het park om heeft Swaziland ons nog niet echt gegrepen zoals de rest van Zuid-Afrika dat doet.