Het laatste verhaal uit Zuid Afrika

26 augustus 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Wij willen nog niet naar huis!

Hoe zwaar is onze tas?

Even de tas wegen

Aan alles komt een eind, helaas is dat een feit en zo ook aan onze mooie vakantie in Zuid Afrika.

Lang voor gespaard en naar uitgekeken maar wat een mooie reis. Veel gezien en veel kilometers afgelegd. (Sorry, we hebben de gereden km niet bijgehouden, vonden we ook niet belangrijk). Wat is onze indruk van Zuid Afrika nu we 3 weken hebben rond gereist in dit land. Zoals altijd moet je er rekening mee houden dat we hier als toeristen zijn, wat inhoud dat je meestal alleen de mooie dingen te zien krijgt. Maar wij vinden dat we onze reis in twee stukken kunnen delen. Het stuk Kaapstad/Port Elizabeth en Durban/Johannesburg. Maar alles was mooi en veel beter dan verwacht. Eigenlijk op alle plaatsen hadden we wel langer willen blijven. Het eerste stuk Kaapstad/Port Elizabeth is erg mooi en noemen wij de “rijke” toeristen kant met veel mooie plekken waar dan ook mooie resorts zitten. Het tweede stuk Durban/Johannesburg vonden wij Afrikaanser en “echter”. Maar het gehele land is prachtig en wij hebben er nog maar een paar procent van gezien.

Het “overleven” is hier goed te doen. Creditcard (Visa) word overal geaccepteerd, dus je hoeft maar weinig cash geld mee te hebben. Het autorijden is bijzonder goed te doen. Over het algemeen goede wegen en ze rijden hier redelijk netjes volgens de regels. Wel is het uitkijken voor de potholes (gaten in het asvalt) en de speed bumps die zijn listig. Somige stuken weg (niet veel) is het net een computer spelletje om de potholes te ontwijken. Een stopbord bij een kruising daar houden ze zich echt aan. De “vlucht”strook wordt door iedereen gebruikt, daar moet je rekening mee houden. Ook om sneller verkeer voorbij te laten gaan om daarna keurig een bedankje te krijgen met de alarmlichten. Wij waren er erg positief over te spreken. De mensen zijn altijd bereid je te helpen met alles en zijn nieuwsgierig en vragen altijd waar je vandaan komt en hoe je hun land vindt. Wij hebben geen lastige mensen gevonden, ook al zullen die er best wel zijn.

Als negatief kunnen wij alleen maar zeggen dat Swaziland ons niet overtuigd heeft. Wij zouden dat de volgende keer links laten liggen, maar we hebben ook andere gehoord die het geweldig vonden. Misschien hadden we pech?

Wij kunnen alleen maar zeggen dat we positief zijn over Zuid Afrika en zoals vaker niet de “Nederlandse” media moet geloven. Die zijn erg Europees gekleurd en niet objectief.

Wij zouden zo weer een reis boeken naar dit mooie land. Ook met “kleinere” kinderen is het land goed te bereizen. De afstanden zijn lang maar overal zijn lodges of hotels of guesthouses. We hebben er mooie herinneringen aan, al moeten we nog veel verwerken de komende tijd. Veel foto’s hebben we met de Camera gemaakt en moeten die nog gaan bekijken. Onze reis is geslaagd.

Laatste dag in Airport Game Lodge, Johannesburg. We hebben vandaag weinig gedaan. Ryan en Dante hebben nog even gezwommen en zich daarna afgespoeld onder een koude douche. Carmen heeft letterlijk de hele dag in bed liggen luieren en wij hebben de tassen opnieuw ingedeeld voor de vlucht. Om 23.15 uur vliegen we weer terug, morgenochtend rond 10.30 uur landen we