Mooie lange reisdag

10 augustus 2019 - South Cape DC, Zuid-Afrika

Piet JoubertSteve BikoStoommachineBot RivierGouritz brugHaardvuurRyan met steen

Vandaag onze eerste echte reisdag. Ruim 430 km en dat met een gemiddelde snelheid van 70 a 80 km/h. Het hield in dat we rond 17.00 uur op onze nieuwe slaapplek waren. Maar wat een GEWELDIGE weg. We hebben de N2 gevolgt van Cape Town naar Mosselbaai en dan nog een stukje wat de navigatie niet kent. Cool. Er wordt wel eens gezegd dat de reis belangrijker is dan de bestemming, misschien was dat vandaag ook, ook al is de Eight Bell Mountain Inn geweldig maar daar straks meer over.

De reis ging over diverse bergpassen met namen die tot verbeelding spreken naar de voortrekkers (De vroegere Nederlanders). Blijkbaar heb ik (Berry) een plaatsnaam hier, namelijk “Barrydale” maar er kwamen vandaag zoveel oud hollandse namen voorbij, te veel om op te noemen. Papa probeerde de kids wat te vertellen wat er daar gebeurd was op die plekken of wat de namen betekenden. Namen uit de Boerenoorlog, maar dan kreeg ik van onze puber (Carmen) weer te horen ”Gaan we weer weer geschiedenis” tja Carmen geschiedenis is leuk als het levendig is, maar om dat aan een puber uit te leggen?? De bergpassen  waren echt geweldig bij iedere bocht kon je wel weer 10 foto’s maken. In het begin van de eerste bergpas kwamen we boven op een pas en het leek wel een scene uit “De Lord of the Rings” dat Frodo het zwaardvechten leert. GEWELDIG. De eerste dieren zijn ook al gespot zoals overstekende bavianen op de snelweg, olifanten, diverse vogels en impala’s. Bij Caledon gestopt om wat te eten daar kwamen we de stoommachine tegen en het Joubert gebouw met Steve Biko tekst. Dan komt een stukje Boerenoorlog en Apartheid iets dichterbij. Voor Mosselbaai wilden we nog op een hoge brug (Gourtiz Brug) lopen maar die was gesloten. Reden was dat de brug structureel niet veilig meer was. Jammer.

De Eight Bell Mountain Inn is prachtig een beetje oud koloniaal gevoel krijg je hier. Echt een mix van Nederlands en Engels. De naam komt van de tijd dat het een militaire kroeg was. De marine had diensten van 4 uur, om het half uur werdt er een bel geluid vandaar Eight Bell omdat dan de dienst erop zat en het tijd was om te drinken. Het ligt in de buurt van Witwater waar er in de Boerenoorlog nog iets gebeurde maar wat precies weet ik niet meer. Sorry maar wie het weet mag het in de reactie erbij zetten. In de avond naar het prachtige restaurant. De kids keken naar de tafel en gelijk kwam de vraag: wat moeten we met al die messen en vorken en wat is dit voor een bot mes? Hihi oudewetse tafelmanieren maar als basis van buiten naar binnen eten met het bestek. Ehuuuuu zij onze tiener maar wat eten we dan en dat lust ik niet. Zucht. Waarop vervolgens kwam dat ze geen Engels kon, maar haar drie jaar jongere broertje vertaalde het maar even. Goed zo Ryan. Papa eindelijk aan een heerlijk echte Zuid Afrikaans wijntje (Boland) en de rest aan de ijsthee. Het eten was geweldig: struisvogel vanaf de houtskoolgrill, Bobotti voor Carmen die je als tiener natuurlijk niet lekker vindt maar wel erg lekker was en pasta voor de twee jongens en die was op een andere manier ook echt geweldig. Daarna koffie bij een knisperend haard vuur. Hoe mooi kan het zijn als familie. De dames hadden ondertussen de slappe giechel lach en de twee boys waren met het vuur bezig en foto’s aan het maken. Stiekem best trotst als familie dat dit mogelijk is en zonder telefoontjes.

We zijn ondertussen ook wel bekend met het rijden van de Afrikaaners en moet zeggen dat ze eigenlijk best netjes rijden, maar je moet even wat regels weten. Zo zijn de wegen tweebaans met een grote vluchtstrook. Die kan je rustig gebruiken om iemand achter je voor bij te laten gaan. Je krijgt daarna ook een bedankje met de knipperlichten. Op een kruising heeft degene voorrang die als eerste aankomt bij de kruising daar houden ze strak aan en een stopbord is ook echt STOP, echt keurig. Er is ook veel politie op de weg die vooral bezig is met snelheidscontrole, veel meer dan in Nederland. Verder rijdt er alles op de snelweg auto’s, bussen, fietser en voetgangers. Wat je hier ook veel ziet zijn hardlopers. Iedereen loopt hard hier het lijkt wel de enige sport die ze hebben. Berg op of af of langs een snelweg het maakt niet uit, hardlopen.

Maar voor nu oogjes dicht en toetsenboarden dicht. Dromen van de volgende avonturen.

Weltrusten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade