Long Tom Pass

21 augustus 2019 - Thaba Chweu, Zuid-Afrika

Sudwala grottenLong Tom kanon

Bij het reizen kom je mooie plekken tegen en mwha plekken tegen. Voor ons was Swaziland z’n mwha plek. Het park waar we zaten was mooi en hebben ook leuke dingen gedaan, maar het land verder en de mensen, pfff. Sorry dat we het moeten zeggen maar deze mensen in Swaziland zijn ongeïntereseerd lui. Ze kijken je echt aan van wat doe je hier en waarom zou ik dat doen. O ok je vraagt het nou dan ga ik maar eens kijken, tomtiedomtiedom. Wat een enorm verschil met Zuid Afrika. Jammer maar dat heb je ook met reizen.

Op de weg naar onze nieuwe plek werdt Jolanda aangehouden door de politie. Jolanda in paniek waar moest ze nu op letten of dit “echte” politie was en er was iets met betalen. Kortom, paniek bij Jolanda. Berry rustig naast haar de situatie bekijkend, Politieauto, agenten in uniform en gele politievesten, een snelheidscamera die er duur en high tech uitzag. Mwha dit is wel een echte, rustig aan Jo gewoon doen wat ze vragen. Rijbewijs laten zien en weer horen hoe grappig ze Jolanda uitspreken. En ja hoor daar kwam de boete voor te hard rijden, maar liefst 60 ZAR!! Jolanda ondertussen iets minder in paniek vragen hoeveel dat is? Schat het is nog geen 5 euro! Maak je niet druk. Maar Jolanda was al geïrriteerd in de auto gestapt. De kinderen vonden het heel interessant en hebben mama de hele weg Bliksem McQueen genoemd. Haha. Het humeur van Jolanda was dat ze nu echt snel uit Swaziland weg wou: Wat een ..... land snel naar Zuid Afrika. Haha dat heeft ze nog even te horen gekregen onderweg.

Maar er is echt een groot verschil tussen Swaziland en Zuid Afrika. Bij een volgende reis zouden wij Swaziland links laten liggen. Niet door de bekeuring, maar het is gewoon niet ons land geworden.

In Zuid Afrika hadden we een verkeerde afslag bij Nelspruit. Dat kwam vooral omdat ze hier stadsnamen aan het veranderen zijn. Het worden dan ineens afrikaanse namen, maar soms ook weer niet. Dat was in het drukke verkeer van Nelspruit lastig te onderscheiden. Maar alles is weer goed gekomen. Lang leve de offline navigatie Maps.me.

Omdat we vlak bij een paar grotten waren zijn we daar maar gelijk naar toe gegaan. De Sadwala Grotten. Helaas waren we te laat voor de tour want die was net weg en de andere was Een uur later en dan moesten we nog door naar ons nieuwe onderkomen door de bergen. We hebben de grotten maar even laten schieten en daar op de uitkijktoren gestaan. Vervolgens reden we de Long Tom Pass op waar een stukje geschiedenis aan zit. Ja de kinderen schreeuwde weer AArgh papa geschiedenis. Maar deze pass werd in 1900 gebruikt om de Long Toms (kanonen en munitie) te vervoeren voor de Boerenoorlog. Toen nog Transvaal met Paul Kruger hadden er 4 gekocht. En zo is de oorlog flink vertraagd door de Boeren. De kanonnen waren overgens in 3 jaar uitgeschakeld. Maar een kanon staat boven op de Long Tom Pass vandaar de naam van de weg.

We slapen vandaag bij de Misty Mountain inn een mooi plek op 1700 meter hoogte. De weg hiernaar toe in de bergen was prachtig met indrukwekkende uitzichten. Ja het heet niet voor niks: De Panorama route.